دیجی دانا
0

روز سرد تهران، جشنواره حقیقت را خلوت کرد/ همه تحت تاثیر یک نام: «مادر»

بازدید 1

روز سرد تهران، جشنواره حقیقت را خلوت کرد/ همه تحت تاثیر یک نام: «مادر»

  • 20 آذر 1404 – 11:20
  • اخبار فرهنگی
  • اخبار سینما و تئاتر
روز سرد تهران، جشنواره حقیقت را خلوت کرد/  همه تحت تاثیر یک نام: «مادر»

روز نخست جشنواره سینما حقیقت، اگر چه افتتاحیه خوبی داشت اما در سانس های پایانی کم مخاطب شد، به طوری که برخی سالن ها پر نشدند.

فرهنگی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوزدهمین جشنواره سینما حقیقت در روز بارانی و سرد تهران افتتاح شد. رویدادی که همزمان با شب میلاد حضرت زهرا و روز مادر برگزار می شد و به همین مناسبت حال و هوایی مادرانه داشت.

مراسم افتتاحیه جشنواره که از حوالی ساعت 15:30 در سالن شماره 9 پردیس ملت آغاز شد، یکی از تجربیات خوب مراسمات افتتاحیه چند سال اخیر بود. تشویق دقایق ابتدایی بانوان حاضر در جلسه و ایستادن حضار به احترام مقام مادر اتفاق بسیار خوب روز نخست جشنواره بود. اکران فیلم مستند «نامش زن» ساخته ماریا ماوتی نیز مزید علت شد تا این مراسم حال و هوای مادرانه بیشتری به خود بگیرد.

نامش زن، اما بخوانید «عشق و انسانیت»

فیلم مستند «نامش زن» توسط یک بانوی مستندساز ساخته شده و نگاهی متفاوت به اتفاقات جنگ 12 روزه از دریچه شیرخوارگاه آمنه دارد؛ محلی که کودکان رها شده و بی سرپرست در آن نگهداری می شوند، اما در زمان جنگ 12 روزه شاهد اتفاقات متفاوتی است. ماوتی در این فیلم مستند سعی کرده است با کمک گرفتن از 3 روایت موازی که خط اصلی آنها مادران هستند، عمق عشق مادرانه را به تصویر بکشد.

البته انتظار می رفت که مراسم افتتاحیه جشنواره امسال با استقبال بهتری از سوی علاقه مندان به سینمای مستند برگزار شود و حتی این انتظار می رفت که جای خالی در سالن شماره 9 وجود نداشته باشد، اما این انتظار محقق نشد.

حضور رشید مشهراوی، فیلمساز مشهور فلسطینی در افتتاحیه جشنواره دیگر اتفاق مهم روز نخست بود. او که فیلمش در جشنواره امسال حضور دارد، درباره عمق فاجعه ای گفت که بر مردم فلسطین و غزه گذشته است.

افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت با عطر مادرانه/ حمیدی مقدم: به ایران ادای دین کردیم

در روز نخست جشنواره فیلم های مهمی از کارگردانان شاخص سینمای مستند کشور روی پرده رفت. فرشاد اکتسابی با «چهارراه حوادث» مهمان حقیقت بود و فرشاد افشین پور با البرز وحشی پای به سینما ملت گذاشت. «نبض در خط مقدم» ساخته مرتضی شعبانی در بخش شهید آوینی به نمایش درآمد و علی صدری نیا نیز «میریام» را برای مخاطبان رونمایی کرد. «ارس، رود خروشان» ساخته هادی آفریده نیز به سینما حقیقت رسید و مهدی عوض زاده «برای دخترم» را به پرده سینما رساند.

در زیر مروری بر تعدادی از این فیلم ها داریم:

«ارس، رود خروشان»؛ قصه گو با ریتم آرام

ارس، رود خروشان جدیدترین ساخته هادی آفریده است. او که علاقه فراوانی به ساخت مستند از سوژه های طبیعی و میراث فرهنگی دارد، این بار دوربین خود را به مرز شمال غربی ایران برد تا روایتگر رود «ارس» بشود. فیلم او قصه گو و با ریتم کند و آرام است. با این حال مخاطب علاقه مند می تواند تا آخرین لحظه روی صندلی بنشیند و قصه فیلم را بشنود.

آفریده تلاش کرده خود رود را به عنوان راوی فیلمش انتخاب کند و راوی فیلم در قالب نریشن از زبان خود رود ارس بیان می شود.

البرز وحشی با صدای آرام داود نماینده

فرشاد افشین پور با مستند حیات وحش «البرز وحشی» در نخستین روز سینما حقیقت به سینما ملت آمد. فیلم او با گویندگی داود نماینده، خیلی ها را به یاد مستندهای حیات وحش خارجی می انداخت. افشین پور در این فیلم تلاش کرده تا حیات وحش زیبای منطقه البرز در دامنه رشته کوه دماوند تا دریای خزر را به تصویر بکشد.

فیلمبرداری چنین اثری حتما زمانبر و طولانی است اما به نظر می رسد که فیلم نیازمند تدوین مجدد است، چرا که قصه ها به صورتی کاملا از هم گسیخته کنار هم نشسته اند و هیچ خط تسبیح ارتباطی بین قصه های متنوع آن دیده نمی شود.

«نبض در خط مقدم»، مستندی از لبنان که دیگر سیدحسن نداشت

مرتضی شعبانی در بخش شهید آوینی با فیلم «نبض در خط مقدم» حضور دارد. فیلمی که پس از شهادت سیدحسن نصر الله ساخته شده و روایت روزهای سخت آن پس از فقدان رهبر حزب الله است.

شعبانی برای ساخت این مستند سفری به لبنان داشته و با حضور در مناطق مسکونی که هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفته بودند، به آواربرداری ها پرداخته است.

فرشاد اکتسابی در «چهارراه حوادث»

مستند «چهارراه حوادث» درباره حوادث رانندگی در ایران است که بالاترین آمار و مرگ و میر ناشی از تصادف را دارد. این مستند تلاش کرده تا علل و ریشه تصادفات را شناسایی کرده و آنها را برای مخاطبانش بیان کند.

اکتسابی که همواره نشان داده علاقه فراوانی به پژوهش دارد، در این مستند نیز تحقیق و پژوهش گسترده ای داشته و اثری درخور توجه ارائه کرده است.

ماجرای پارکینگ ها درست شد؟

یکی از معضلات همیشگی برگزاری جشنواره ها در پردیس ملت، موضوع پارکینگ است؛ جایی که به دلیل کمبود پارکینگ و حجم بالای خودروها همیشه مشکلاتی به وجود می آمد.

با این حال، امسال با تمهیدات صورت گرفته بخش مهمی از ظرفیت بلااستفاده پارکینگ اطراف پردیس ملت به بهره برداری رسیده و در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. دیروز در جریان برگزاری نخستین روز جشنواره، مشکلی از نظر پارکینگ وجود نداشت، هر چند که روز نخست جشنواره بود و مخاطبان کمتری نسبت به روزهای شلوغ جشنواره به سینما ملت آمده بودند.

روز سرد تهران، جشنواره را خلوت کرد

دمای هوا در تهران روز گذشته در ساعات پایانی شب تا 7 درجه هم پایین آمد و پایتخت شب سردی را پشت سر گذاشت. همزمان با این شب سرد، جشنواره هم در نخستین روز خود، انتظارات را برآورده نکرد. صندلی های خالی در برخی سانس ها تو چشم می زد و نشان از کم مخاطب شدن جشنواره حداقل در روز نخست داشت. برای مثال، یکی از فیلم های روز نخست که از قضا توسط کارگردان نام آشنایی نیز ساخته شده است، در سالن کوچک پردیس ملت نتوانست همه صندلی هایش را پر کند. سانس دیگری از روز نخست نیز که اختصاص به فیلم دیگری داشت، تنها با حضور 10-15 مخاطب برگزار شد.

به نظر می رسد که سرمای هوا در نخستین روز جشنواره باعث شد تا افراد کمی به سینما حقیقت بیایند.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

  •  چنانچه دیدگاهی توهین آمیز باشد و متوجه نویسندگان و سایر کاربران باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه دیدگاه شما جنبه ی تبلیغاتی داشته باشد تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه از لینک سایر وبسایت ها و یا وبسایت خود در دیدگاه استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  •  چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش مطرح شود تایید نخواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر بخوانید

خودرو
    متاسفم هیچ پستی با محدوده شما تطبیق ندارد.
موبایل
    متاسفم هیچ پستی با محدوده شما تطبیق ندارد.
تناسب اندام
    متاسفم هیچ پستی با محدوده شما تطبیق ندارد.
مد و لباس
    متاسفم هیچ پستی با محدوده شما تطبیق ندارد.